WHAT GOD TOLD PRESIDENT TRUMP #finals2021

augustus 2021

Waar de net-afgestudeerde Artist Educators begin juli hun beeldend werk voor veel belangstellenden presenteerden, verdwijnen de theoretische onderzoeken vaak na veel werk op de plank, in de kast. Nu een jaar van afstuderen voorbij is, de Finals zijn opgeruimd, de objecten zijn verplaatst en het studerend onderzoek is afgelopen, brengen wij graag de scripties van onze afstudeerders onder de aandacht. Deze zomer publiceert het Magazine vier theoretische onderzoeken zodat deze gelezen kunnen worden, op een strandbedje en in de zon. Daarmee vandaag de scriptie van Artist Educator Inge Verton. 

In de satirische theatervoorstelling neemt Lubach vanuit Theater Bellevue als nieuwslezer de actualiteiten van de week op de hak. In de uitzending De Online Fabeltjesfuik belicht hij het fenomeen dat gebruikers van sociale mediaplatforms als Facebook en Youtube berichten of filmpjes bekijken waarvan ze denken dat zij deze zelf kiezen. Deze worden echter door de algoritmes van de platformen voor hen bepaald. Hierdoor komen gebruikers steeds verder in een nauwe tunnel – een fuik - van informatie terecht en staan steeds meer open voor radicale ideeën.

Volgens Lubach houden mensen van sensatie en kijken zij graag naar krankzinnige verhalen. Het algoritme ziet dat er op die betreffende berichten en filmpjes de meeste reacties komen. Deze berichten en filmpjes komen hierdoor steeds hoger op de kijklijst. Zo wordt de focus op fabels voor de gebruiker getrechterd, terwijl hij het idee heeft dat hij zelf kiest welk bericht of filmpje hij gaat kijken. Lubach stelt dat hoe langer mensen in deze ‘fuik’ zitten, zij de meningen die zij daar lezen en zien steeds meer gaan geloven. Zij leven eigenlijk allemaal in een andere werkelijkheid. Hierdoor lijkt het begrip ‘feiten’ te verdwijnen. Feiten waarover we van mening kunnen verschillen. De oplossing volgens Lubach? Sociale mediaplatforms moeten hier zelf iets aan doen.

Het censureren van berichten en filmpjes over complottheorieën, zoals dat nu gebeurt, ziet Lubach niet als een oplossing. Hoe bepalen de platforms namelijk of iets een complot is? Volgens Lubach moeten ze ervoor zorgen dat we allemaal weer in één werkelijkheid gaan leven. Uit de uitzending van Zondag met Lubach blijkt onder andere dat negatieve berichten en filmpjes over krankzinnige verhalen het meeste bekeken worden. Hierdoor leveren deze berichten het meeste geld op voor sociale mediaplatforms. Een vergelijkbaar effect is te zien bij spamberichten. Berichten over vaak bizarre onderwerpen krijgen via mailing en reclame veel aandacht en leveren daarmee veel geld op voor bedrijven.

Voor deze scriptie onderzoek ik de mogelijkheden om mensen bewust te maken van de aandachtseconomie waarin we leven. Omdat spam en de manier van aandacht vragen via sociale mediaplatforms gepaard gaan met negativiteit en irritaties, kies ik er juist voor om dit bewustzijn op een positieve manier te creëren, juist door iets positiefs te presenteren. Hoe kan beeldende kunst hierin een rol spelen? Hoe kan kunst je op een humoristische/positieve manier bewust maken van de situatie waarin je je bevindt?

         Inge Verton

Lees hier het volledige onderzoek.