Pien Maessen: nog steeds een vaste bouwmarktklant?

april 2019

Vorig jaar september sprak ik Pien Maessen in de afstudeerstress, inmiddels is ze met vlag en wimpel geslaagd en begonnen aan de master IMAE. Ik bezocht haar voor de tweede keer, maar nu in het geheimzinnige master-gebouw in de driekoningenstraat.  Hoe ziet het leven er na haar afstuderen uit? Wat gebeurt er daarbinnen eigenlijk allemaal? Wat is dat IMAE eigenlijk? Pien heeft het antwoord op al deze vragen.

Ik zie Pien al staan als ik de driekoningenstraat in loop. Ze zwaait en zet nog even haar fiets weg, rammelt met haar sleutels en zegt: ‘’Nu nog de goede vinden!’’ Ze vertelt dat je een sleutel nodig hebt om het gebouw te betreden. "Heel exclusief", lacht ze. We lopen door een gang en komen in een lichte open ruimte binnen. Er staan schotten en in een van de ruimtes staat een bank, op deze sofa ligt een medestudent die zegt: ‘’Succes met uitleggen wat we hier doen, Pien!’’

Mijke Ambaum (MA): Je pakte op 9 juli de laatste buis uit je afstudeerwerk in, en toen?
Pien Maessen (PM) : Ben ik vakantie gaan houden! Ik had deze vakantie hard nodig, naar mijn mening is het heel erg belangrijk volledig te ontspannen na een periode van hard werken. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik tijdens deze vakantie ook veel na heb gedacht over hoe nu verder.

MA: Tijdens onze eerste ontmoeting wist je nog niet zo goed wat je wilde doen nadat je je diploma had behaald, is dat inmiddels veranderd?
PM: Eigenlijk niet. Ik heb ontzettend getwijfeld over wat ik moest gaan doen na de studie. Aan het werk als docent? Gaan exposeren? Exposities gaan maken? Weer gaan studeren? Ik heb uiteindelijk een paar weken voor de start van het nieuwe schooljaar besloten toch mee te gaan doen aan het masterprogramma iMAE.

MA: iMAE, wat is dat?
PM: iMAE staat voor International Master Artist Educator. John Johnston, hoofd van de Master is een onderwijsvormgever en kunstenaar wie o.a. kunst gebruikt als middel voor transformatie/verandering in de hedendaagse wereld. Dit zie je ook terug in de master, het is een interdisciplinair programma dat bestaat uit je eigen onderzoek ontwikkelen en vormgeven. Er zijn geen vaste vakken, maar er komen iedere week (gast)docenten langs om input over een bepaald onderwerp te geven, wat je onderzoek kan verrijken. De manier waarop de master zich vormgeeft is vergelijkbaar met het rizoom van Deleuze. Een rizoom is iets wat geen begin of einde kent, een worteltak dat zich niet wortelt maar waar meteen een nieuwe plant uit voort komt. Via deze manier van lesgeven krijg je heel veel informatie en gedachtegangen aangereikt waar je zelf de bruikbare informatie uit moet verschaffen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat in het begin wel als lastig heb ervaren.

Een rizoom is iets wat geen begin of einde kent, een worteltak dat zich niet wortelt maar waar meteen een nieuwe plant uit voort komt.

MA: Hoe komt het dat je het als lastig hebt ervaren?
PM: De eerste weken waren voor mij echt een wedstrijd ‘cheese rolling’. Dat is een event dat ieder jaar plaats vindt in Engeland, waar het de bedoeling is dat mensen een groot rond stuk kaas van een berg laten rollen en er dan achteraan rennen. Wie het eerste finisht wint. Ik had het gevoel dat ik samen met de kaas in de andere deelnemers aan het rollen was en dat ik maar door bleef rollen zonder te stoppen. Inmiddels heb ik voor mijzelf een vorm gevonden om de stapel informatie die wij toegereikt krijgen iets kleiner te maken. Zo kan ik straks, naar mijn idee, een grondig onderzoek doen.

MA: Kan je iets meer vertellen over jouw onderzoek?
PM: ‘’Whats the purpose’’. Ik doe onderzoek naar wat voor nut het maken van mijn werk heeft voor de mens met name buiten het instituut. Wanneer ik artikelen lees die over kunst gaan op het internet dan kijk ik altijd even in de comments. Ik zie dan heel vaak dat mensen niet snappen waarom kunstenaars geld krijgen voor werk waar zij als lezer niet direct iets aan hebben. Ik kan mij daar soms wel mee identificeren. Inhoudelijk ben ik nog steeds bezig met taal alleen iets specifieker. Het is erg gericht op moedertaal en hoe belangrijk het kan zijn voor iemand z’n identiteit. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik pas in het begin van mijn onderzoek zit, en er nog niet heel veel over te vertellen is. Ik weet wel dat er een hoop gave dingen gaan komen, zoals de studiereizen (site specific colleges) en lezingen.

MA: Waar kijk je het meest naar uit tijdens iMAE?
PM: Ik denk de reizen naar Marrakesh en Derry/Londonderry (Noord-Ierland). In Marrakesh verblijven we een aantal dagen bij de Queens Collective, een collectief/residency die veel voor de lokale gemeenschap doet , dat lijkt mij een hele waardevolle ervaring omdat het de mogelijkheid biedt om weer te kijken vanuit een heel ander perspectief. Dit geldt tevens ook voor Derry (The Playhouse), omdat Noord-Ierland nog steeds getekend is door geloofsconflicten, nu extra relevant rondom de Brexit. Ik denk dat beide erg waardevol zullen zijn voor mijn onderzoek. Ik heb er in ieder geval heel erg veel zin in!

 

Inmiddels is Pien al een stuk verder in haar onderzoek, en heeft ze Marrakesh al bezocht. Hierover snel meer! Wil je meer weten over iMAE ? Check dan deze link: https://www.artez.nl/opleidingen/artist-educator

 

Ik doe onderzoek naar wat voor nut het maken van mijn werk heeft voor de mens met name buiten het instituut.