HOE KOPPEL JE THEATER-, DANS- EN BEELDENDE KUNSTEDUCATIE AAN KUNSTWERKEN UIT EEN MUSEUM? #indeles

december 2019

Al een aantal weken wordt er samengewerkt door de educatieve afdelingen theater, dans en beeldende kunst binnen de muren van het Kröller-Müller Museum. In het derde jaar van deze opleidingen vindt er een overkoepelende interdisciplinaire stage plaats. Samen richten de diverse disciplines zich op verschillende binnen- en buitenschoolse educatieve projecten. Zo vindt er op zondag 5 januari 2020 de Museum Take Over plaats. Een evenement waarbij de diverse disciplines de handen in één hebben geslagen om een dag te organiseren voor het hele gezin met als belangrijkste doel speelse, leuke en leerzame activiteiten te ontwikkelen. Maar hoe combineer je die verschillende disciplines en koppel je deze aan kunstwerken uit een museum? Hoe maak je interdisciplinaire activiteiten en waarom is het voor ons, als organisatoren van de Museum Take Over 2020, belangrijk dat kunsteducatie naast leerzaam ook leuk en speels is?

Bij de Museum Take Over werken de drie afdelingen samen om binnen een half jaar een leuke en leerzame dag te organiseren voor jong en oud in het Kröller-Müller Museum. Iedere editie wordt er een thematiek gekozen, dit jaar is ervoor gekozen deze te koppelen aan de huidige tentoonstelling ‘Het leven getekend’. Een tentoonstelling vol tekeningen en schilderijen over mensen en het dagelijkse leven. Naast deze tentoonstelling is er ook een zaal vullend werk van Cai Guo-Qiang te zien. Hij plaatste meerdere levensgrote tijgers in een kale ruimte. Dit bracht ons tot de naam van de Museum Take Over 2020; Levensecht. Het onderscheid tussen namaak en echt is in dit werk alleen te voelen door er heel dicht op te gaan staan. Dan valt op dat de dieren bewegingsloos naast je blijven zweven en geen moeite doen om jou te grijpen.

De organisatie aan het werk met de voorbereidingen voor 5 januari.

Een groot onderdeel van deze stage bestaat uit interdisciplinair werken. Door samen te werken met drie disciplines kunnen we op verschillende werkwijzen educatief materiaal ontwikkelen. In eerste instantie ligt hierbij de nadruk op beeldende kunstwerken, maar de disciplines dans en theater maken het mogelijk om statig beeldend werk in beweging te zetten. Het maakt bijvoorbeeld de tijgers van Cai Guo-Ciang, ook van dichtbij, nog meer 'levensecht'. Er zijn zeven activiteiten ontwikkelt die aansluiten bij de verschillende disciplines. Zo laat de ene opdracht je bewegen, bij een andere maak je samen muziek of ga je aan de slag met het maken van je eigen fantasiedier. Door de verschillende disciplines aan bod te laten komen wordt het mogelijk om op meerdere manieren kunst te ervaren. Het brengt een plat kunstwerk tot leven.

Intergenerationeel leren en spelen is een belangrijk thema binnen de Take Over. Het is voor ons belangrijk om een dag te organiseren die 'leuk' is voor de hele familie. De activiteiten zijn daarom ontwikkeld om ze samen te kunnen uitvoeren. Ouders kunnen hun kinderen helpen en kinderen kunnen op hun beurt de ouders weer nieuwe creatieve inzichten geven. Door gezamenlijk aan de slag te gaan kun je leren van elkaar en op verschillende manieren kunst ervaren. Door speelse activiteiten rondom kunst te organiseren, kunnen kinderen ervaren dat kunst niet alleen is om naar te kijken, maar dat je er ook heel veel plezier aan kan beleven door nieuwe beelden te creëren. De Museum Take Over is een ervaring die de afstand tussen het kunstwerk en de bezoeker verkleint en de toegankelijkheid naar musea vergroot voor families. 

Ben je benieuwd naar de verschillende activiteiten? Kom dan 5 januari naar het Kröller-Müller Museum!