APP ME FF ALS JE THUIS BENT! #indeles

juni 2021

In de rubriek #indeles vertellen studenten door middel van essay's, gedichten of op andere manieren over hun beeldende praktijk of onderzoekende werk tijdens de lessen op de opleiding. In deze editie nemen Joanne Meijer en Moigimy Ajeki je mee. Tijdens het vak Veld zijn zij aan de slag gegaan met de CKV dimensie 'amusement en engagement'; één van de elf disciplineoverstijgende onderwerpen die aspecten van het artistieke proces uitlichten. En dit is wat volgde. 

Wij zijn Joanne Meijer en Moigimy Ajeki. We zijn tweedejaars studenten bij DBKV. Wij delen graag met jullie het spel dat wij gerealiseerd hebben. We hebben dit spel gemaakt tijdens het vak Veld.
Het vak Veld is een vak wat je vanaf het eerste DBKV-jaar krijgt. Hier wordt vooral gewerkt aan je identiteit als educator, het ontwikkelen van een vakvisie, en het creëren van educatief materiaal met een artistieke twist. In het tweede semester van het tweede jaar begonnen we met het onderzoeken van één CKV dimensie. Wij zijn aan de slag gegaan met amusement en engagement. In ons onderzoek zijn we tot de conclusie gekomen dat amusement en engagement heel goed samengaan. Vooral wanneer er een bepaalde weerstand tegen een onderwerp is kan amusement goed werken. Ook zijn we tijdens ons onderzoek heel erg geïnspireerd geraakt door het protest tegen straatintimidatie op 11 april in Arnhem, georganiseerd door medestudenten van ArtEZ en het spel ‘Quantified’ van Janna Ullrich.

Het product dat wij gerealiseerd hebben is een geëngageerd bordspel genaamd: ‘App me als je thuis bent!’ Het centrale thema in dit spel is straatintimidatie. De spelers komen in het spel allerlei nare situaties tegen die, helaas, dagelijks op straat voorkomen. Het doel van het spel is om als een persoon uit een gemarginaliseerde groep veilig thuis te komen. Iedere speler kiest een karakter waar zij zich het minst mee kunnen identificeren. Ook kies je schoentje uit om mee te spelen. Zo kunnen de spelers letterlijk even in de schoenen van een ander staan. Spelers gooien met een dobbelsteen om over het bord te lopen. Tijdens de wandeling over het bord kunnen spelers verschillende vakjes met zowel positieve als negatieve situaties tegenkomen. Daarnaast zijn er informatiepunten te vinden op het bord met informatie over straatintimidatie.

Het spel is zeer geschikt om in te zetten in het onderwijs, in welke vorm dan ook. Naar aanleiding van het spel zou het ontzettend waardevol zijn als er een gesprek ontstaat waar het onderwerp straatintimidatie uitvoerig besproken wordt en mogelijke oplossingen aangedragen worden. De richtlijn voor onze doelgroep is vanaf ongeveer 15 jaar tot 18 jaar. De bedoeling van het spel is om jongeren bewust te maken van straatintimidatie. Als makers streven we echter vooral naar verandering: een samenleving in Nederland waarbinnen iedereen een gelijke toegang heeft tot de publieke ruimte. Iedereen binnen deze samenleving moet zich met een veilig gevoel kunnen bewegen zonder belemmering of hinder van derden.

Wil je meer werk zien? Je kunt Joanne en Moigimy volgen op Instagram!