Waar gaan we voor en staan we voor?
Als onze missie zien wij het opleiden van kunsteducatieve professionals die in staat zijn de wereld van kunst en cultuur voor diverse doelgroepen en in verschillende contexten toegankelijk te maken. Dit betreft doelgroepen voor wie beeldende kunst en vormgeving een vanzelfsprekend onderdeel van het leven vormen, maar ook doelgroepen voor wie dit niet of in mindere mate het geval is.
Daarbij hanteren we het uitgangspunt van de Artist Educator. Bij de Artist Educator zijn “the artist” en “the educator” onlosmakkelijk verbonden met elkaar. In onze opvatting word je docentschap gevormd door je kunstenaarschap. En andersom wordt wie je bent als kunstenaar bepaald door je kwaliteit om met mensen te werken. Voor ons bestaat er niet één definitie voor Artist Educator die als blauwdruk voor iedere student geldt. We bieden je de ruimte om jouw eigen ideeën over kunsteducatie te onderzoeken, om jouw artistieke visie te ontwikkelen en gaandeweg de studie een antwoord te kunnen geven op de vraag: wat voor Artist Educator wil ik zijn?
De Artist Educators die wij opleiden kunnen voor anderen de wereld toegankelijk maken via kunst. Dat is receptie van en reflectie op kunst, maar vooral via het creatieve maakproces. Onze studenten worden opgeleid om dit maakproces bij anderen te stimuleren en er richting en diepgang aan te geven. “Aanzetten tot maken” is en blijft kern van de opleiding.
Wij geloven dat beeldende kunst en vormgeving voor elk individu van waarde en betekenis is. Kunst kan alternatieve mogelijkheden schetsen, kan werelden inzichtelijk maken die niet de onze zijn. Kunst kan tonen dat onze manier van in de wereld staan een legitieme is, maar ook minder vanzelfsprekend is dan deze lijkt. Kunst kan een middel zijn tegen eenvormigheid.
Daarbij realiseren we ons als geen ander dat de positie van de kunst en vormgeving in de samenleving vrijwel voortdurend in transitie is. Zij verandert, verschuift, verbreedt en neemt nieuwe plekken in. Onze DBKV-studenten zijn zich bewust van deze veranderingen en tendensen en kennen de maatschappelijke waarde en positie van beeldende kunst en vormgeving. Onze studenten worden opgeleid om bij te dragen aan een positieve, genuanceerde en actuele beeldvorming van kunst en vormgeving, en zij nemen hun verantwoordelijkheid om bij te dragen aan het creëren van een breed draagvlak daarvoor.
Visie
Om de Artist Educator die wij opleiden optimaal voor deze maatschappelijke rol toe te rusten is onze opleiding zowel verbredend als verdiepend. Onze studenten ontwikkelen zich tot professionals die breed georiënteerde specialisten op het gebied van kunsteducatie en weten zich binnen dat veld stevig te positioneren.
De Artist Educator opgeleid in Arnhem is een autonome maker en denker die met zelfvertrouwen:
- De wereld van actuele kunst en ontwerp opent voor anderen.
- Aanzet tot kritisch denken door middel van kunst .
- Het plezier van het maken stimuleert.
Dat doe je niet alleen, maar voortdurend samen met anderen. Met leerlingen, met publiek, met kunstenaars en met elkaar. Wij bieden studenten de ruimte om de volgende kwaliteiten te ontwikkelen:
- Een eigen positie in en benadering van kunstedcautie, dit door middel van keuzemogelijkheden en differentiatie binnen het curriculum waarin de student tot een duidelijke focus binnen de eigen studie kan komen.
- Bewust in de studie staan en eigenaarschap van het eigen leerproces creëren.
- Voorbereid zijn op het hybride werkveld en een specifieke expertise hebben binnen het beeldende en het educatieve domein.
- In staat zijn op basis van specifieke expertise (in de vorm van kennis en/ of vaardigheden) een transfer daarvan te maken naar andere contexten, media, inhoud of doelgroepen.
Attitude
Daarbij vinden we een onderzoekende en ondernemende houding van groot belang om goed te kunnen studeren op de academie en om in het werkveld je eigen pad te vinden. Tijdens de studie leren studenten leven met mistigheid, niets is eenduidig: “Ik snap er nog niks van, maar vind het wel interessant”. Nieuwsgierigheid, open minded zijn, reflectief vermogen, een mening vormen (gefundeerd, ver voorbij de vrijblijvende mening), durf, lef en het experiment horen daarbij.
Het motto van de academie (citaat van Samuel Beckett) is niet voor niets:
Ever tried.
Ever Failed.
No Matter.
Try again.
Fail again.
Fail better.