KUNSTEDUCATIE EN INCLUSIE HOREN HAND IN HAND TE GAAN #takeoverhalt
Wij als (toekomstig) kunsteducators hebben een prachtige rol in de samenleving. Het inspireren van leerlingen, ze zich welkom en gezien laten voelen, ze helpen om zelfvertrouwen op te bouwen en ze nieuwe perspectieven bieden. Kunst is heel persoonlijk. Het kan iemand aanspreken maar ook de beeldende keuzes die iemand maakt zeggen veel over het karakter en de ervaringen van deze persoon. Door leerlingen aan de slag te laten gaan met kunst, leer je ze ook persoonlijk kennen. Binnen de kunstles is er veel ruimte om de leerling te vormen en nieuwe tools te bieden die ze de rest van hun leven kunnen gebruiken. Je helpt ze vaardig te worden in het uitdrukken van hun mening en het vertalen van hun emoties en ervaringen naar beeld. Hoe jij als docent omgaat met je leerlingen heeft zo ontzettend veel invloed op hoe een leerling naar kunst, zichzelf en de wereld om zich heen kijkt. Daarom is inclusie binnen kunsteducatie enorm belangrijk.