@HEMELS.BLAUW #indeles

november 2020

‘Maria en Jezus, Bijbelse figuren, voor ons zijn ze zo bekend, maar hoe wordt er met hen omgegaan in de kunst? Hoe zijn ze ontwikkeld en hoe gebruiken wij ze tegenwoordig? Ze worden vereerd en bespot, maar tegelijkertijd zijn ze een van de grootste inspiratiebronnen in de kunstwereld.’

Wij, Neleore van Laar en Wilma Oosterkamp, zijn afgelopen jaar bezig geweest met het ontwerpen van een educatief product. Tijdens het vak VELD in jaar 2 van DBKV hebben we verschillende lessen gehad over hoe je als kunst educator te werk kan gaan, maar bovenal hoe ik als kunsteducator wil zijn. Zo zijn we aan de slag gegaan met een Instagramaccount die dient als educatief product. Klik hier om het account te bekijken.

Wilma Oosterkamp en Neleore van Laar, @hemels.blauw, 2020
Wilma Oosterkamp en Neleore van Laar, @hemels.blauw, 2020

Bij de opleiding DBKV wordt de mogelijkheid gegeven om naast je docentschap, je blikveld te verbreden. Vandaar het vak VELD. Op die manier verdiep je je in het werkveld en in het kunstonderwijs. 

Het Instagramaccount ‘@hemels.blauw’ is opgezet vanuit het idee om Bijbelse thema’s in de kunst te verbinden met de kunsthistorie. Eeuwenlang worden er Bijbelse figuren en verhalen gebruikt en geprojecteerd in de kunst. Omdat wij allebei een christelijke achtergrond hebben, sloot dit perfect aan op ons onderzoek. Zo hebben wij ons in eerste instantie gericht op leerlingen en docenten met een gelovige achtergrond. Uiteraard valt ons product ook perfect te gebruiken door andere doelgroepen die geïnteresseerd zijn in christelijke iconografie of Bijbelse figuren in de kunst. 

Wilma Oosterkamp en Neleore van Laar, @hemels.blauw, 2020
Wilma Oosterkamp en Neleore van Laar, @hemels.blauw, 2020

Wie de naam @hemels.blauw opzoekt op Instagram komt al snel bij een pagina met verschillende kleuren en thema’s. wij hebben een overzicht gemaakt met 4 Bijbelse hoofdfiguren namelijk; Adam, Eva, Maria en Jezus. Bij elk figuur hebben we verschillende kunstwerken gezocht en interessante uitleg en informatie weergegeven. Om dit aantrekkelijk te maken speelden we met vorm; animatie, gifjes en collages. 

Naast het zien van informatie en interessante weetjes, proberen we de kijker ook te prikkelen, uitdagen en te bevragen. Wordt alle christelijke kunst getolereerd? En wat doen we met kunst die het christendom bespot? Een voorbeeld van een prikkelend kunstwerk is Virgin in a Condom van Tania Kovats (1994) of Piss Christ van Andres Serrano (1987).

Andres Serrano, Piss Christ, 1987
Andres Serrano, Piss Christ, 1987
Tania Kovats, Virgin in a Condom, 1994
Tania Kovats, Virgin in a Condom, 1994

We nodigen jou ook van harte uit om zelf deel te nemen aan deze pagina. Zo kun je ons chatten en jouw bevindingen delen. Bij het gebruik van de #hemels.blauw reposten we misschien wel jouw bericht. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als een docent via dit platform met zijn leerlingen aan de slag gaat. Daarom hebben we een soort lesplan opgezet en gedeeld. Hoe kun je dit nou gebruiken in je les? En hoe kunnen leerlingen hiermee aan de slag gaan? 

Kortom; @hemels.blauw is voor jong en oud. De docent kan inspiratie halen en leerlingen opdrachten geven om ook te werken vanuit een Bijbels karakter, figuur of verhaal. Tegelijkertijd prikkelt en bevraagt de informatie de lezer ook op de kijk van christelijke iconografie in de kunst. 

#indeles laat zien wat studenten creëren en meemaken op de academie. In deze editie komen Wilma Oosterkamp en Neleore van Laar aan het woord. Zij maakten dit werk als onderdeel van een project tijdens het vak Veld in jaar 2. Wil je in gesprek over dit werk, in contact komen met de auteurs of zou je zelf iets willen delen dat je #indeles hebt gemaakt? Stuur een mail naar ja.korsten@artez.nl .