HAPPY NEW YEAR! #kunstkijkers

december 2021

Gelukkig nieuwjaar! Op nog meer creativiteit en ontdekkingen. We hopen na de vakantie weer ultiem aan de gang te kunnen gaan op de academie, maar voor nu; uit kateren op deze frisse, eerste dag van 2022. 

Bij een nieuwe jaarwisseling hoort ook een gepast kunstwerk om op een creatieve manier 2022 in te luiden. The Void (2000) van Damien Hirst, een kunstwerk uit de serie Pill Cabinets. Wellicht een kunstwerk dat je op deze (brakke) eerste ochtend van het nieuwe jaar goed kan gebruiken.

Binnen het enorme oeuvre vormt de serie Pill Cabinets slechts een klein deel van het creatieve universum van de kunstenaar. Damien Hirst's The Void is één van de eerste pillenkasten die hij heeft gemaakt en ook nog is de grootste die ooit op een veiling is terechtgekomen. Het kunstwerk is geveild voor maar liefst $5,250,000.  

Met de pillenkasten nodigt Hirst uit tot analyse van een object, door het uit zijn conventionele context te halen. De formele opstelling en weergave van de prachtig gekleurde, handgemaakte pillen doet denken aan de curiositeitenkabinetten die door de Victorianen werden gepopulariseerd. Hier wordt de esthetische aantrekkingskracht van de pillen nutteloos gemaakt in het licht van hun onbekende medische doel; Hirst's suggestie is dat hun macht berust op een onvoorwaardelijke overtuiging dat onze kwalen op de een of andere manier zullen worden genezen. 

Elke pil vertegenwoordigt een gemoedstoestand en de manier waarop we als mens zijnde vandaag de dag gevoelens in ons lichaam en geest kunnen beheersen. Als een van de vroegste werken in deze serie, is de handtekening van de kunstenaar duidelijker dan in de werken die hierna hebben gevolgd. Het werk is echt een fundament van de carrière van Damien Hirst, die grotendeels is bepaald door de meditatie van de kunstenaar over de menselijke conditie in de hedendaagse samenleving.