Een creatieve zoektocht in de mediatheek.

maart 2019

Wanneer je de mediatheek inloopt, word je gelijk bevangen door een prettige stilte en concentratie. Aan je linkerhand vind je de mediatheekmedewerkers die altijd bereid zijn je te helpen, rechts een overvloed aan boeken en in je blikveld een royale open werkruimte waarin je studenten uit alle uithoeken van het gebouw treft.

Iedere student in de mediatheek is op persoonlijke zoektocht. Een zoektocht naar verrijking, verdieping, context, inspiratie of misschien wel naar een oplossing voor frustratie rondom zijn of haar beeldende proces. Het is (bijna) allemaal te vinden in de boekenschappen van de mediatheek. Je kunt er onder andere informatie vinden over kunst- en cultuurgeschiedenis, onderwijskunde, muziek, dans, theater, mode, bouwkunde, design, schilder- en tekenkunst. Een ware informatie-tempel waarin alles ook nog eens netjes geordend en gecategoriseerd is op letters en nummers. Toch verliep mijn kennismaking met de mediatheek niet zonder horten en stoten.

Als eerstejaars DBKV’er ben ik voor het eerst in de mediatheek geweest tijdens een rondleiding langs de vele werkplaatsen van de academie. Vervolgens werd ik door docenten meerdere malen naar de mediatheek gestuurd in het kader van een beeldende opdracht.

Zo ging ik bijvoorbeeld gericht op zoek naar bouwkunde. Appeltje eitje dacht ik, totdat ik erachter kwam dat dit maar liefst tientallen kasten bedraagt. Dit vraagt om een serieuzere aanpak dacht ik, met als resultaat de volgende strategieën waarmee ik de mediatheek heb benaderd, 3 uiteenlopende, informatiezoekende figuren:

Zoekt zeer gericht op de artikelen die hij of zij op dat moment nodig heeft in de digitale catalogus van de mediatheek. Er is geen garantie dat hij of zij dit artikel ook daadwerkelijk kan vinden in het doolhof aan kasten. Gelukkig zijn de medewerkers in de mediatheek erg behulpzaam.

Zoekt de juiste categorie op in de mediatheek, bijvoorbeeld fashion, pakt op hoop van zegen een willekeurig tijdschrift uit de kast en verrast zichzelf met een uitgave van PROVIDER: Giving form to colour and texture uit het jaar 2007.

Loopt naar binnen, improviseert, dwaalt wat rond, observeert de vastberaden en de ‘netniet’ zoeker, en haakt af zonder boek.

De uitkomst van al deze pogingen samengevat: ik heb niet altijd kunnen vinden wat ik zocht,

M a a r

daardoor heb ik ook interessant materiaal gevonden waar ik niet bewust naar op zoek was. Hierdoor realiseerde ik me dat de mediatheek meer kan zijn dan een plek waar je vindt wat je zoekt. Zo stuitte ik bijvoorbeeld op een rij boeken over concrete en visuele poëzie. De boeken trokken mijn aandacht, omdat ze me herinnerden aan een gesprek dat ik laatst met iemand had. De manier waarop woord en beeld elkaar aanvullen bij deze vorm van poëzie vind ik erg interessant en dit vormde uiteindelijk ook weer inspiratie voor de vormgeving van dit artikel. ..

Tegenwoordig ga ik spontaan naar de mediatheek toe, soms probeer ik iets te vinden en vaak ook juist niet. Dan dwaal ik door de smalle gangen en gedraag ik me als een klein kind in een snoepwinkel. Het is waarschijnlijk minder gebruikelijk gedrag onder mediatheekgangers, maar ik raad je aan om dit, wanneer je dat nog niet hebt gedaan, een keer uit te proberen. Misschien dat je dan net als ik wordt verrast door ongezochte vondsten. De mediatheek is een uitgelezen plek voor het starten van

Een creatieve zoektocht, zoals de musicus Stephen Nachmanovitch zegt:

“Creativity exists more in the searching than in the finding.”