DE WEEK VAN ANGELIQUE #finals2021

juni 2021

Komende week studeren onze afstudeerders af! Vanaf donderdag zal hun afstudeerwerk voor iedereen, die een tijdslot heeft, te zien zijn in het Rietveldcomplex. Vandaag laat afstudeerder Angelique Brinkman je zien hoe een week van een bijna Artist Educator eruit kan zien. Hoe worden de dagen gevuld? Welke stages worden er gelopen? En waar houd je je allemaal mee bezig? 

Maandag

Vandaag ben ik naast veel verschillende taakjes vooral lang bezig geweest om samen met Museum Arnhem een expositie in te richten. Afgelopen weken gingen zes klassen Helpende Zorg & Welzijn van ROC Rijn IJssel aan de slag met een project. Dit project heb ik tijdens mijn LIO-stage samen met Museum Arnhem ontwikkeld.

De tentoonstellingswerken van Museum Arnhem zijn tijdens de eerste les vanuit het depot naar de klas gereisd. Tijdens de lessen leerden de studenten Visual Thinking Strategies (VTS), gesprekstechnieken, om aan de hand van de kunstwerken met elkaar in gesprek te gaan. Want je hoeft niet veel over kunst te weten om samen meer over kunst te ontdekken. Met dit idee gingen ze in gesprek met een oudere. 

Samen bekeken ze de kunstwerken en hebben ze gesproken over het onderwerp ‘familie’.

Tijdens het tweede deel hebben de studenten een (re-)creatieve activiteit verzorgd. Dit leverde en inspireerde hen om zelf kunstwerken te maken. Deze werken werden na de tentoonstelling als cadeau aangeboden aan de oudere. Museum Arnhem heeft een promotiefilmpje opgenomen en wil andere ROC’s de mogelijkheid bieden om deze lessenserie ook uit te voeren.

Dinsdag 

’s Morgens was de afsluitende bijeenkomst van ons Designteam Visualiseren van beroepstaken. Toen we anderhalf jaar geleden begonnen stond de volgende vraag centraal; hoe kun je als student de regie hebben als je geen idee hebt waar je staat, laat staan waar je naar toe gaat? 

Dit is onderwijskundig een heel interessante vraag. Normaal verzanden (wij) docenten snel in woorden. Maar ik ben heel tevreden over mijn rol als Artist Educator om bruggen te slaan tussen traditioneel onderwijs en visualiseren van onderwijs, want visualisatie is echt iets anders. 

Ik heb allerlei verschillende visualisaties in het onderwijs onderzocht waaronder strips, beeldverhalen en 360 graden filmpjes. Toch bleken korte, flitsende video’s van echte mensen het best aan te sluiten bij onze studenten. Via de stappen van design thinking zijn we tot een prototype gekomen. Het eindproduct zijn drie korte video’s van onze studenten die in het werkveld met zorgvragers werken en op eindniveau laten zien wat hun werk inhoudt. Zo krijgen studenten een beter beeld van de beroepstaken en het leerproces. 

Ik heb geen foto van onze meeting gemaakt, wel staat er veel informatie op de site van het iXperium. Dus mocht je meer willen weten: https://www.ixperium.nl/onderzoeken-en-ontwikkelen/designteams/visualisatie-van-beroepstaken-rijn-ijssel/

‘s Middag was er een online meeting met collega’s van ROC Nijmegen en ROC Aventus, beide scholen zijn heel enthousiast over onze filmpjes. We zijn van plan om de handen ineen te slaan en in co-creatie samen de komende drie filmpjes op te nemen. Daar word ik blij van!

Woensdag

’s Morgen had ik een online overleg over de Leerwerkplaats Parkinson die het practoraat Tech@doptie samen met de HAN en OnePlanet draaien. Dit is een expertiseplatform binnen een mbo-instelling waar praktijk(gericht) onderzoek wordt uitgevoerd.

Het is een ontzettend mooi voorbeeld van interdisciplinair samenwerken aan technologieën die het leven van mensen verbeteren, in dit geval van mensen met Parkinson. Zo onderzoeken en ontwikkelen studenten Zorg en Welzijn, studenten Elektronica en Industrieel, Product Ontwerpen van de HAN samen met zorgvragers slimme oplossingen. Innovatief en betekenisvol onderwijs!

Mijn practor Sjors Groeneveld plaatste een stukje op LinkedIn waarin hij dat mooi verwoord.

Donderdag

Finals voorbereiden, Rietveld schoonmaken. Voorbereiding van de Finals. Samen met alle vierde jaars zijn we vandaag bezig met de voorbereidingen van de Finals. We hebben het hele Rietveld gebouw gepoets en gesaust. Laat die finals maar komen! 

Vrijdag

Vandaag eindelijk weer aan het werk met mijn afstudeerwerk, het is lastig om daar tijd voor vrij te maken! 

Ik creëer een Virtual Reality, niet aangeboren hersenletsel beleving. Ik ben ervan overtuigd dat als je in de huid kruipt van een ander en je echt kan ervaren wat de ander meemaakt, dat er dan empathie ontstaat. Dit is een prachtig beginpunt om te leren, om te reflecteren wat iets met je doet. Ik zou deze vorm van leren, ervaringsleren, heel graag een prominente plek binnen het beroepsonderwijs willen bieden. Studenten kunnen zo heel natuurlijk leren welke aspecten of ziektebeelden ze herkennen uit de theorie en hoe jouw handelen daar nog beter op afgestemd kan worden. 

Maar terug naar mijn simulatie. Ik ben vandaag heel druk geweest met het opnemen van een 360 graden filmpje. Twee weken daarvoor had ik al een animatie gemaakt in de Audio Visuele studio van ArtEZ. Ik ben de hele dag bezig geweest maar zag in het weekend dat het toch niet goed is. Maandag dus weer met frisse moed aan de slag. 

Maar eerst weekend. Het huis schoonmaken, tijd voor mijn gezin en de familie. En zondag weer achter de computer om mijn 360 graden beleving af te maken.