ALS KUNSTENAAR BEROEMD WORDEN, MINDER ONMOGELIJK DAN JE DENKT!

februari 2019

Je studieschuld afbetalen met de kunst die jij maakt na je tijd op de kunstacademie, volgens Tamara Rookus is dat minder onmogelijk dan je zou denken. Rookus is adviseur ondernemerschap en ondernemerschap onderwijs. Dit is onderdeel van het Art Business Centre van ArtEZ, in de wandelgangen ook wel het ABC genoemd. Of het nou vragen zijn over een toekomstig ontwerpers bureau dat je wilt opzetten, of over de financiering van een muziekschool waar alle kinderen uit de buurt op les moeten kunnen. Zij geeft jou de antwoorden op de vragen die jou naar succes kunnen leiden, en dit alles gratis en voor niets!

JT: Hoe gaat dat dan in z’n werk ?
TR: Opleidingen kunnen bijvoorbeeld een workshop over ondernemerschap aanvragen die ik dan kom geven. Het kan ook zijn dat een afdelingshoofd mij benadert met een vraag als ‘hoe kan ik mijn studenten tijdens hun afstuderen voorbereiden op het zelfstandig ondernemerschap wat hen hierna staat te wachten?’ Vervolgens kijken we samen hoe zij dat in hun curriculum toe kunnen passen.

JT: Doen jullie als business centre nog meer dan alleen advies verstrekken ?  
TR: Ja, we hebben nu bijvoorbeeld ook een starters-voucher die wij mogen verstrekken aan alumni met een innovatief plan. Op die manier kunnen ex-studenten 2.500,- euro krijgen die ze naar behoeven mogen besteden. De alumni moeten echter wel eerst bij ons kunnen aangeven waar zij het geld aan zullen gaan besteden voordat zij de voucher in ontvangst mogen nemen.

JT: Dus, stel je voor: je ligt al maanden wakker omdat je een onwijs goed idee heb bedacht. Je besluit de wandelgangen van het conservatorium af te struinen op zoek naar het kantoor van ABC, klop bij jullie aan en vraag:

IK WIL BEROEMD WORDEN, HOE DOE IK DAT ?

TR: Allereerst zul je deze vraag specifieker moeten maken voor ik daar antwoord op kan geven. Waar kun je beginnen? Als het je levensdoel is om beroemd te worden,  gaan we kijken naar wat de achterliggende behoefte is. Vervolgens zullen we samen een plan maken en gaan we kijken hoe we dat plan kunnen waarmaken.

Mijn vraag aan jou zou dan vervolgens zijn, wat maakt dat jij beroemd wilt worden ?

ik zal samen met jou de materie induiken om erachter te komen wat het beroemd worden voor jou inhoudt.

JT: Dus stel dat je dan zegt: knaken maken is de achterliggende reden dat ik beroemd wil worden.
TR: In dat geval gaat het eigenlijk om twee componenten, 1: je wilt veel geld verdienen en 2: je wilt beroemd worden. Dat zijn twee verschillende dingen die in jouw plan dan samen zullen moeten komen.

Stel je gaat ervan uit dat je veel geld verdient zodra je beroemd bent, dan blijft het de vraag: hoe word je met jouw kunst beroemd?

JT: Hoe schat je in wat er nog niet is, zodat je daarop kan inspelen?
TR: Aan de ene kant stel je de vraag, ‘Wat is er niet en waar kan ik op inspelen?’ dat is marktgericht denken. Je gaat dan dus kijken naar waar behoefte naar is. Zo worden er bijvoorbeeld subsidies uitgedeeld aan kunstenaars, maar die moeten dan vervolgens wél iets doen met een inclusieve samenleving of met jongeren. Dan wordt er een plan geschreven dat daarvoor bedoeld is. Op die manier kun je wel inspelen op de vraag en tegelijkertijd kijk je waar het geld zit om daar vervolgens wat mee te kunnen doen. 

JT: Anderzijds is er de vraag: ‘ik weet wat ik kan maar ik weet niet of daar vraag naar is’, hoe pak je zoiets aan?
TR: Dat is enerzijds een kwestie van veel netwerken, aan de andere kant gaat het er dan om wat jij kan wat anderen niet kunnen en hoe jij jezelf in de wereld plaatst, en wat jij wilt uitdragen.

JT: Als je hebt vastgesteld wat jij uitdragen wilt, wil je dus ook graag beroemd worden in die kunstsector, en dan?
TR: Mijn advies is dan om tot op de bodem uit te zoeken hoe de wereld werkt.

Of naar een galerie te lopen waar jij je eventueel aan zou willen sluiten met de vraag, hoe werkt dat nou?

JT: Dus eigenlijk moet je gewoon brutaal durven te zijn?
TR: Als je beroemd wilt worden wel ja!

Om je strategisch te kunnen bewegen binnen je werkveld moet je goed weten hoe dat werkveld in elkaar zit en werkt.

JT: Weten jullie van het ABC dan hoe de kunstwereld werkt?
TR: Wij begeleiden studenten in verschillende werkvelden, dat maakt het ongelofelijk moeilijk om van een werkveld te haarfijn te weten hoe deze in elkaar steekt. Elke sector werkt ook weer op z’n eigen manier. Met z’n eigen milieu en z’n eigen spelers.

JT: Weet je bij wie je terecht kan om de sector van binnen te leren kennen?
TR: Je moet eigenlijk iemand vinden die zich al in dat kunstenaars werkveld bevindt en daarin opereert. Jij zal ervoor moeten zorgen dat je dat milieu van binnenuit leert kennen. En dat je binnen die sector je netwerk gaat opbouwen.

JT: Dus je moet eigenlijk iemand vinden binnen die wereld die het al enigszins gemaakt heeft, die mij op sociaal sleeptouw wilt nemen.
TR: Aan zo iemand kan je wel vragen of hij of zij jou mee wilt nemen naar openingen en om jou voor te stellen aan sleutelfiguren binnen die sector. Je kan bij openingen van startende kunstenaars beginnen of je kan gaan netwerken met iemand die al in de scene zit waar jij als kunstenaar ooit terecht wilt komen.

JT: Het blijft natuurlijk mensenwerk.
TR: Ja, laat ik het zo zeggen. Diegene heeft een groot deel van zijn carrière geïnvesteerd in het opbouwen van dit netwerken, en als diegene iemand voorstelt in wiens werk hij niet gelooft of in wiens persoon hij niet gelooft, dan gaat hij jou ook niet voorstellen. Want dat zou natuurlijk ook invloed hebben op zijn positie binnen dat netwerk. Je onderzoeksmateriaal ligt misschien dichterbij dan je denkt.

JT: Maar je moet wel weten waar je het zoeken moet.
TR: Van de kunstenaars die ik heb gesproken in mijn leven, van beeldend kunstenaars tot theatermakers en muziekanten heb ik allemaal gehoord dat degene die er echt van kunnen leven ook niks anders willen dan het uitoefenen van hun professie.

Die drive moet zo groot zijn dat je het nodig hebt om er iedere dag voor op te staan.
En er bestaat natuurlijk ook geen gouden formule voor succes, er is wel een leuk boekje dat het ABC heeft gemaakt genaamd work it, make it life after ArtEZ:

https://www.artezpress.artez.nl/nl/webwinkel/work-it-make-it/221954

JT: Waar kunnen studenten jullie makkelijk vinden?
TR: Op de website www.artez.nl is een kopje ondernemen en als je daarop door klikt, dan kom je bij ons.